Thursday, December 18, 2008

Ziarah Ilmu ke Rumah Putih & Tujuh

Ziarah ke Rumah Putih
Grup Ibn Battutah sekali lagi turun ziarah ke Batu Arang untuk bertemu dengan penghuni HIV muslim.

Tepat jam 11 pagi saya terus berhenti di hadapan pintu pagar utama Gereja Rumah Putih. Pengawal keselamatan berbangsa India memaklumkan kepada saya, pagar terpaksa dikunci untuk mengelakkan penghuni dariapda keluar.

Kadang kala beliau menjalankan tugas meronda di sekitar gereja untuk meninjau kalau-kalau ada penghuni yang berkeliaran kerana itulah pagar di kunci. Saya mengiyakan sahaja dengan memandu kereta VIVA masuk ke laman utama gereja.

Sebaik keluar saya terlihat Sdr. Izan sedang duduk di atas kerusi roda sendirian. Dia menyapa seolah tidak pernah bertemu.

Saya cuba mengingatkan dia, bahawa saya pernah datang bersama sahabat-sahabat daripada ABIM dan Baitul Fiqah pada minggu lepas sempena Raya Qurban. Dia masih tidak ingat dengan alasan penyakit (HIV) yang sedang dia hadapi.

Kemudian saya terus ke dalam gereja terus mengisi ruang buku pelawat di meja kaunter dan bertemu Pengurus, Father Gomez. Beliau mengalu-alukan kehadiran saya sambil mengarahkan pembantunya untuk memanggil penghuni HIV muslim.

Saya meninjau bilik pesakit melalui kaca lutsinar, kelihatan Sdr. Shaharudin sedang bangkit dari tidurnya. Saya senyum kepadanya sambil dia tersengih. Mungkin masih ingat janji saya pada minggu lepas semasa meraikan mereka sempena Raya Qurban.

Saya terus ke bilik perbincangan untuk bertemu dengan penghuni yang lain. Alhamdulillah hari ini kami dapat berkumpul seramai lapan orang tidak termasuk saya. Kali ini hanya saya sahaja yang berkelapangan untuk bertemu dengan mereka kerana sahabat-sahabat saya sibuk dengan tugasan lain.

Selepas semua berkumpul, saya mengajak hadirin memulakan majlis dengan membaca Umul Kitab, Al Fatihah.

Kemudiannya saya melagukan Rawatan Ketiga yang dipetik daripada Risalah Untuk Pesakit karangan Badiuzaman Said Nursi tokoh gerakan Islam dari Turki.

Berikut adalah petikan Rawatan Ketiga yang diambil daripada Risalah Untuk Pesakit karangan tokoh gerakan Islam dari Turki:

"Wahai pesakit yang tidak mampu bersabar! Tujuan kedatangan manusia ke dunia ini bukanlah untuk bernikmat-nikmat dan berlazat-lazat. Buktinya: Anda dapati setiap yang hidup akan meninggalkan dunia ini. Setiap orang muda akhirnya akan menjadi tua.

Setiap orang pasti akan merasakan kehilangan dan perpisahan dengan orang yang tersayang. Dalam masa yang sama anda dapati manusia adalah makhluk bernyawa yang paling sempurna, mulia dan mempunyai bekalan yang paling mencukupi, bahkan dia adalah tuan kepada seluruh makhluk yang lain.

Tetapi pelbagai penyakit dan kesakitan tetap menerjah kehidupannya ketika dia memikirkan tentang kelazatan-kelazatan yang diperolehinya pada masa lalu dan bala bencana yang akan dihadapinya pada masa hadapan.

Lalu dia terpaksa menjalani kehidupannya dalam keadaan kekeruhan dan kesulitan serta mencampakkan dirinya ke lembah yang lebih hina daripada kedudukan haiwan. Oleh itu, manusia datang ke dunia ini bukan untuk menghabiskan kehidupan dalam keadaan mewah dan tenggelam dalam hembusan bayu yang merehatkan dan menyegarkan, bahkan kedatangannya ke dunia ini bertujuan agar dia memperolehi kebahagian hidup yang abadi. Kebahagiaan hidup yang abadi itu boleh diperolehi melalui jalan perniagaan dengan menjadikan umurnya sebagai modal yang besar.

Jika tidak mengalami sakit, seseorang itu akan hidup dalam keadaan alpa kerana sentiasa berada di dalam keadaan sihat walafiat. Dunia pada pandangannya adalah suatu yang indah dan lazat.

Ketika itu, dia akan ditimpa penyakit lupakan akhirat. Dia menjadi benci untuk mengingati mati dan kubur. Dia mensia-siakan modalnya yang amat berharga itu. Dengan itu, datangnya penyakit dapat membukakan matanya serta merta.

Seolah-olah penyakit itu berkata: ”Anda tidak kekal hidup dan anda tidak dibiarkan begitu sahaja. Bahkan anda dipertanggungjawabkan untuk menunaikan satu tugas. Janganlah anda terpedaya. Ingatilah sentiasa Tuhan yang mencipta anda...Ketahuilah bahawa anda sedang menuju ke kubur. Persiapkan dan sediakan diri anda untuk menghadapinya.”

Maka penyakit mengambil peranan sebagai seorang penasihat dan pemberi peringatan. Oleh itu, tidak perlulah anda merasa keluh kesah jika penyakit mendatangi anda. Bahkan anda hendaklah bernaung di bawah bayangan kesyukuran. Jika penyakit yang anda hadapai itu terlalu kuat, maka hendaklah anda banyak bersabar."


Ketika menyampaikan pengisian kelihatan Sdr. Razak agak kurang sihat, lalu saya menyarankan kepadanya agar berehat sahaja jika tidak selesa. Sdr. Amin rakan sebelah menolak kerusi roda yang menampung Sdr. Razak ke bilik rehat.

Saya meneruskan pengisian dengan soal-jawab wuduk. Pendekatan yang diambil adalah “sedia belajar, mengajar dan diajar” semasa mengendalikan diskusi tersebut.

Saya meminta Sdr. Amin untuk berkongsikan cara mengambil wuduk kepada rakan-rakannya. Sdr. Amin adalah seorang pesakit HIV muslim yang berasal daripada Myanmar tetapi fasih berbahasa Melayu.

Dia terus menerangkan dengan menyatakan, “mulakan dengan niat, basuh tangan, berkumur, basuh muka, kedua belah tangan.”

Kemudian saya minta Sdr. Shaharudin menyambung perbuatan wuduk tersebut. Sdr. Shaharudin duduk tersengih dan tangannya terpaut pada tongkat berkaki dua sambil merespon, “sebahagian kepala dan kedua belah kaki”.

Saya meminta Sdr. Osmera yang sedang duduk khusyuk membuat demonstrasi membasuh kedua belah kaki dalam berwuduk. Dia dengan selamba menunjukkan pada bahagian lutut hingga kaki.

Saya ulas mudah, apa yang ditunjukkan oleh Sdr. Osmera tidak salah. Saya tambah, boleh basuh dari lutut tapi pastikan hingga ke hujung kaki. Lebih afdal ialah pergelangan kaki iaitu bahagian atas buku lali dan kebawah.

Sementara itu, Sdr. Izan menambah sebelum kaki, dibasuh dahulu kedua belah telinga. Saya menerangkan dengan jelas anggota wuduk, perbuatan wajib dan sunat agar mereka faham dan tidak keliru lagi sambil menunjukkan praktikalnya.

Sebelum majlis ditamatkan, saya memberikan peluang kepada hadirin yang hadir (untuk bertanya atau mengulas) bermula sebelah kanan saya iaitu Sdr. Amin.

Dia menanyakan arah kiblat yang sebenarnya kepada saya. Macam-macam arah di tunjukkan oleh hadirin yang lain. Ada yang arah utara, timur dan selatan. Cuma Sdr. Shaharudin sahaja yang menuding ke arah barat.

Saya pun agak ragu juga, kerana dalam pertemuan sebelum ini, bila di tanya soal solat semua menjawab solat. Saya memaklumkan kepada Sdr. Amin, insya Allah pada minggu hadapan saya akan bawakan kompas kiblat.

Sdr. Amin juga memohon kalau dapat disumbangkan buku panduan solat yang ringkas supaya boleh dijadikan rujukan. Saya cuma katakan, insya Allah mudah-mudahan.

Saya sangat khuatir untuk berjanji, takut-takut tidak dapat dikotakan. Seterusnya giliran Sdr. Shaharudin, dia menyampaikan salam kepada sahabat-sahabat daripada Baitul Feqah dan PEPIAS serta mengucapkan terima kasih kerana sudi hadir untuk menziarahi mereka.

Berikutnya hanya menggeleng-gelengkan kepala masing-masing. Saya memberikan air kotak dan roti berkrim yang telah dipesan oleh Kak Liza.


Ziarah diteruskan ke Rumah Tujuh

Saya terus turun ke Rumah 7, kerana jam telah menunjukkan 12.05 tengah hari. Saya risau jika penghuni HIV muslim di sana tunggu lama pula.

Alhamdulillah mereka sudah sedia menyambut kehadiran saya dengan susunan kerusi dalam bulatan. Anak-anak Myanmar Muslim (Rohingya) berebut-rebut bersalaman dengan saya. Saya kemudian berjabat tangan dengan penghuni yang sudah sedia menunggu.

Penghuni senior, Sdr. Azhar dan junior juga sudah duduk di kerusi masing-masing. Seolah-olah tidak sabar untuk mulakan program diskusi.

Sebagaimana saya lakukan diskusi di Gereja Rumah Putih, begitu jugalah kaedahnya. Selepas mula majlis, saya lagukan kembali Risalah Kepada Pesakit dengan petikan Rawatan Ketiga.

Kali ini, seorang penghuni junior baru datang lima hari yang lepas. Berdasarkan raut wajahnya usianya sudah menjangkau 50an saya kira. Namanya Rosli, saya membiasakan dengan gelaran Sdr. Rosli.

Perbincangan awal telah dihangatkan oleh Sdr. Azhar senior mereka. Berdasarkan petikan Rawatan Ketiga, dia mengaitkan dengan pengalaman hidupnya.

Sdr. Azhar lebih menghargai hidupnya selepas mendapat tahu tentang penyakir HIV yang dihidapinya. Jadi dia menyarankan kepada junior agar tidak berkeluh kesah kerana hidup perlu diteruskan.

Sdr. Rosli pula bertanya tentang pelbagai dosa yang telah dia dilakukan dan bagaimana dia ingin bertaubat, adakah taubatnya akan diterima Allah?

Saya menegaskan kepada hadirin bahawa, saya bukanlah ‘Ustaz’ yang boleh menjawab setiap persoalan yang diajukan. Tetapi saya hanya memberikan respon berdasarkan sedikit ilmu yang saya belajar, malah saya mohon kepada hadirin juga dapat memberikan pandangan masing-masing.

Saya ungkapan kembali hadis sohih yang bermaksud:
“Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud jika Allah menguji seseorang hamba muslim pada tubuh badannya, Allah Azawajala berkata “tulislah baginya amalan yang soleh. Jika Allah menyembuhkannya daripada penyakit itu, dia akan menjadi bersih dan suci. Tetapi jika Allah mematikannya dengan sebab penyakit itu, Allah akan mengampun dan merahmatinya.” Diriwayatkan oleh Ahmad (Sohih Al Jami’ Al Saghir dan tambahannya) bagi menjawab kemusykilan.

Sdr. Rosli bertanya lagi, ada adakah dia berdosa jika tidak sempat memohon ampun dan maaf kepada ibunya yang telah meninggal dunia kerana banyak kesilapan yang dia lakukan kepada ibunya.

Saya termenung seketika, sedikit cemas dan sedang memikirkan apakah jawapan yang sesuai untuk dinyatakan?

Sesungguhnya Allah Maha Pengasih dan Maha Penyayang juga Maha Pengampun. Taubat kita akan diterima selagi mana nafas kita tidak sampai di hujung nyawa. Kesempatan yang ada kita gunakanlah untuk bertaubat dan berbuat baik. Tidak dapat berbuat baik kepada ibu bapa sendiri, berbuatlah baik kepada ibu bapa orang lain. Moga-moga dengan keihklasan kita Allah ampunkan dosa dan terima taubat kita.

Sdr. Azhar mohon saya mengulas soal prejudis dalam Islam. Sebelum itu dia menyatakan masyarakat melihat serong kepada pesakit HIV kerana HIV adalah sakit yang kronik malah tiada ubatnya. Dia menambahkan sakit Hepatitis juga berjangkit tidak dapat disembuhkan. Tetapi kenapa hanya pesakit HIV sahaja kena dipinggirkan.

Sdr. Azhar agak kecewa dengan tanggapan masyarakat khususnya muslim kerana mereka disambut baik oleh orang Kristian walaupun mereka penghidap sakit HIV. Dia menegaskan pihak pengurusan (Pengurus – Bro. Alex) tidak memaksa pun soal kepercayaan yang dianuti oleh penghuni yang tinggal di sini.

Saya hanya senyap membisu mendengar penuh teliti. Kemudian saya memberikan respon selepas Sdr. Azhar kelihatan tenang. Dalam Islam tiada prejudis terhadap penganutnya mahupun agama lain.

Malah Rasulullah SAW telah melahirkan akhlaknya yang mulia melalui kisah seorang perempuan tua Yahudi yang merupakan jiran nabi. Perempuan tua sering membuang kotoran di laluan ke rumah nabi. Tetapi nabi menziarahinya ketika perempuan tua sakit di rumah. Sehingga perempuan tua akhirnya terpikat dengan budi perkerti nabi.

Ini menggambarkan bahawa, kita sebagai muslim kena berbuat baik juga kepada bukan Islam malah berbuat baik kepada muslim adalah suatu kewajipan.

Jam di tangan saya menunjukkan pukul 1 petang, saya menberi peluang kepada setiap hadirin yang ada untuk menyatakan apa-apa respon jika ada. Nampaknya semuanya gelangkan kepala tanda tiada idea kecuali Sdr. Zaki yang di duduk di sebelah kiri saya.

Dia mencadangkan agar ABIM dan Baitul Fiqah atau lain-lain pertubuhan dapat menggerakkan satu wadah yang dapat menghimpunkan pesakit HIV muslim agar mereka dibimbing sebagaimana yang telah dilakukan oleh pihak Kristian.

Seminggu sekali turun ke Lorong Chow Kit memberi sebungkus nasi untuk penagih yang tiada upaya dan mengharapkan belas ehsan. Walaupun nampak kecil tetapi pada mereka sebagai penagih amatlah bermakna.

Sdr. Azhar menambah, kadang-kadang pihak sukarelawan Kristian datang ke lorong-lorong di ibu kota mencucikan luka-luka yang ada pada badan penagih.

Tiada kata dapat saya ungkapkan melainkan, insya Allah! Dengan harapan besar dan penuh tanggungjawab marikah kita sama-sama bercita-cita memikul amanah tersebut melalui wadah yang kita sama-sama bina bersama.

Kalau boleh mereka sendiri yang akan menjadi perintis kepada wadah yang diimpikan bersama. Memberi peluang kepada rakan-rakan penagih kembali membina hidup Islami.

Saya tutup majlis tersebut dengan menyampaikan analogi mudah tentang ‘Power Rangers’. Power Rangers itu terdiri daripada individu-individu yang punyai pelbagai keunikan dan kelebihan. Mereka berlawan dengan makhluk asing yang kecil tetapi kuat. Kekuatan mereka akan lebih hebat dan berdaya tenaga jika mereka bergabung menjadi sebuah robot yang dapat menewaskan raksasa besar dan luar biasa yang sering mengganggu-gugat masyarakat.

Begitulah juga kita, jika pesakit HIV muslim dapat kembali membina kekuatan masing-masing lalu berganding bahu insya Allah, apa yang dicita-citakan untuk menumpaskan pengkhianat manusia dan membina jiwa merdeka.

Kami solat Zuhur berjamaah sebelum bersurai.


Disediakan oleh,
IZWAN SUHADAK ISHAK
Pengerusi,
Grup Ibn Battutah



*Grup Ibn Battutah dahulunya dikenali sebagai Kelab Ibn Battutah